Jangkaan Harga Emas Minggu Ini

Analisis mingguan XAU / USD berikut berdasarkan pada harga penutupan pasaran hingga akhir minggu lalu (1 Mei 2020), dan dimaksudkan sebagai rujukan untuk perdagangan jangka sederhana dan panjang.
Tinjauan minggu yang lalu, harga emas mengalami pembetulan ke tahap USD1670.02 per troy ounce, dan ditutup pada 1699.96. Harga penutupan melemah sebanyak 1.56% berbanding minggu sebelumnya, dan merupakan penyusutan pertama pada bulan lalu. Melemahnya harga emas pada awal minggu dipicu oleh peningkatan sentimen risiko kerana penutupan di beberapa negeri AS. Selain itu, keyakinan terhadap percubaan ubat antivirus oleh Gilead Sciences terhadap pesakit yang dijangkiti Corona (Covid-19) juga menyokong minat risiko pasaran.
Bukan hanya emas, Dolar AS berada di bawah tekanan kerana ia diperdagangkan sebagai tempat selamat semasa krisis Corona. Di samping itu, data KDNK AS negatif untuk suku pertama tahun ini dan kenyataan FOMC yang dovish juga menambah tekanan terhadap Greenback.
Pada akhir minggu ini, harga emas berubah lebih tinggi dan kembali menembus level 1700, setelah berita diberitakan bahawa Presiden AS Donald Trump akan mengenakan sekatan tarif selanjutnya ke China.
Langkah ini disusun sebagai pembalasan atas penciptaan virus Corona yang menurutnya dilakukan oleh China. Minggu ini, perhatian pasar akan tertumpu pada pembukaan semula aktiviti ekonomi dan data buruh AS (Gaji Bukan Ladang, pengangguran, dan Tuntutan Pengangguran). NFP April dianggarkan dikurangkan 21 juta pekerjaan, sementara kadar pengangguran dijangka meningkat 20%.
Sekiranya anggaran ini betul, ia akan menjadi catatan terburuk dalam sejarah. Tinjauan yang dilakukan menunjukkan bahawa kira-kira 60% player Wall Street menjangkakan harga emas minggu ini akan terus naik, 33% menurun, dan 7% neutral .
Sementara itu, 54% player Main Street mengharapkan emas minggu ini naik 29% menurun, dan 17% neutral.