Harga Emas Berdaya Tahan utk Jangkamasa Panjang


Minggu lalu, Trump mengatakan bahawa perjanjian perdagangan AS ketika ini dengan China adalah perkara kedua terpenting selepas masalah pandemic. Setelah menuduh bahawa virus Corona sengaja dibuat oleh makmal Wuhan, presiden AS mengancam akan mengenakan tarif import baru sebagai pembalasan. Risiko minat juga menurun berikutan ancaman Trump terhadap China, yang ditandai dengan penurunan stok AS. Sentimen negatif ini kemudiannya semakin dibebankan oleh peringatan dari Apple dan Amazon mengenai kesukaran masa depan mereka kerana kesan Corona. "ni bermaksud bahawa banyak pelabur mencairkan pelbagai kelas aset yang mungkin terpengaruh oleh isu tersebut, dan kembali ke aset yang selamat, terutama emas."

 Harga Emas Menurun dalam Jangka Pendek, Berdaya Tahan Dalam Jangka Panjang .

Walaupun emas melonjak untuk harga selepas pernyataan Trump, tetapi secara umum, isyarat emas masih menurun. Logam berharga itu masih dalam tahap penurunan mingguan kerana optimis untuk membuka aktiviti ekonomi bersama dengan pelonggaran penguncian di beberapa negara.

Afrika Selatan menjadi negara pertama yang memulakan semula ekonominya, setelah melaksanakan penutupan yang sangat ketat. Sehari sebelumnya, Perdana Menteri Britain, Boris Johnson juga mengumumkan bahawa dia akan meneruskan aktiviti ekonomi Britain minggu depan.

Namun, jika anda mengkaji prospek harga emas dalam jangka panjang, harga emas masih berpotensi untuk naik. Stephen Innes dari AxiCorp mengatakan bahawa narasi emas tidak banyak berubah. Walau bagaimanapun, data ekonomi dalam beberapa bulan akan datang tidak dapat ditingkatkan. Di samping itu, pelonggaran monetari Rizab Persekutuan AS juga menyokong kenaikan harga emas.